Vorige week, heb ik uitgelegd, hoe het principe van geweldloosheid, ahimsa, een bredere betekenis heeft. Het betreft namelijk niet alleen geweldpleging tegenover anderen maar ook jezelf geweld aan te doen, door je grenzen niet in acht te nemen of te respecteren. Een van de belangrijkste gevolgen daarvan is blessureleed.
Ik lees momenteel het boek van William Broad "Eerlijk over Yoga". Daarin wordt een lang hoofdstuk gewijd aan blessures als gevolg van yoga.Nu gaat het met name om specifieke vormen van fysieke yoga, te weten Bikram-yoga, Iyengar-yoga de zeer fysieke aftakking van Ashtanga-yoga, Power-yoga. Als je de woorden power en yoga naast elkaar zet, is het een contradictio in terminis. De woorden bijten elkaar.
Blik naar binnen in plaats van naar buiten
Waarom geburt het bij Bikram-yoga.? Het betreft een zeer pretatiegerichte vorm van youga. In de studio's van Bikram-yoga, die wereldwijd volgens een francise formule op dezelfde wijze zijn ingericht, zijn de wanden bedekt met grote spiegels. het gevolg is, dat de cursisten in plaats van naar binnen te gaan, zich op de buitenkant richten en zich daardoor ook willen meten met hun mede-cursisten. Ze willen eigenlijk alleen maar naar "plaatjes kijken"Het moge duidelijk zijn, dat je dan niet bent afgestemd op de inwendige signalen van het lichaam, en daar gaat het nou juist om
Toen ik gedurende vier jaar yoga onderwees aan toekomstige balletdansers aan de faculteit theaterdans van de toenmalige Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem, tegenwoordig ARTEZ, begon ik met het afdekken van de grote spiegels in de studio's. De studenten vonden het een verademing. Zij konden presteren achterwege laten en letterlijk bij zichzelf komen.
Waakzaamheid en alertheid.
Als beginneling bij yoga is het logisch, dat je kijkt, om je ervan te verzekeren, dat je de instructies goed begrijpt. Gaandeweg sluit je dikwijls vanzelf de ogen, als je vertrouwd raakt met het aangeboden stof. Op o een manier, kun je veel beter alert blijven, op wat er in het lichaam gebeurt, en zo nodig maatregelen nemen. je kunt bijvoorbeeld besluiten om een pas op de plats te maken, dat vereist moed, want in onze cultuur wil je graag, aan verwachtingen beantwoorden. Zowel verwachtingen die anderen van je hebben, maar ook van je eigen verwachtingen. Als je eerlijk daar gehoor aan kunt geven, ben je goed bezig met yoga. Je doet het immers voor jezelf en niet voor een ander.
Tegenwoordig is de methode van Iyengar zeer precies. Er wordt gewerkt met uitlijningen,en de verhoudingen van het lichaam kloppen in de regel. Als je ook hierop alert bent, is de kans op blessures aanzienlijk lager.Yoga beoogt de harmonie tussen lichaam, adem en denkvermogen in harmonie te brengen, Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Onthoud dat!