14 november 2013

Rustgevende adem, hulp bij slapen.

Alhoewel wij middenin de herfst zitten, kan het geen kwaad om een rustgevende ademtechniek uit te voeren. waarover problemen met in slaap vallen wellicht gereduceerd kunnen worden.

De ademtechniek, brahmari, brengt een trilling teweeg niet alleen in het hoofd maar in het hele lichaam.en daar komt het rustgevende effect erin.

Zoemen als een bij.

De techniek is niet moeilijk. Je zit met een rechte wervelkolom. Plaatst de duimen in het oor. De overige vingers bovenop het hoofd en de ellebogen gespreid. Dat laatste is van belang, omdat het lichaam als klankkast fungeert, en dat je zodoende de bortskast open hebt.

Je ademt in via de neus, houdt een kort moment de adem vast met de kin tegen de halskuil, jalandara bandha, en ademt vervolgens uit via de neus met een zoemgeluid. Je bootst als het ware het zoemen van een bij na, terwijl je mond gesloten blijft. Herhaal dit minimaal vijf maal en voel na.

Recent onderzoek legt een mogelijk verband tussen het regelmatig uitvoeren van deze adem met het verlichten van oorsuizen, tinnitus. Het onderzoek is nog gaande. Je kunt wel ervaren, dat de oren vrij worden gemaakt van overtollig oorsmeer. Reden temeer om brahmari te doen. Sukses!