26 juli 2013

Yoga en reclame

Grappig bijkomstigheid van het feit, dat yoga steeds meer ingeburgerd raakt in de huidige maatschappij, is dat je in reclame nu advertenties ziet, waarin yoga een rol speelt.

Een product wordt aangeprezen, dat, zo wordt gedacht, wel aan yogi's besteed is.

Die producten kunnen van alles zijn Afgezien van een enorme misser enkele jaren geleden. Een filmpje waarin een man de hoofdstand deed, niet helemaal op eigen kracht want geplaatst in een constructie, die hem eigenlijk droeg. Binnen sommige yogastromingen, met name Iyengar, wordt gewerkt met hulpmiddelen, dus dat zou kunnen. Het ergste was, dat het een reclame voor Mac Donalds betrok. Een fastfood keten, wat je nou niet meteen met yoga associeert. Het reclamefilmpje was slechts een kort leven beschoren..

Yoga als wedstrijd

Recentelijk zag ik een reclame op tv, waarin een groep vrouwen in een park op hun yogamat hun houdingen uitvoerden. De houdingen werden steeds "gemeener"lees ingewikkelder. Een heuse wedstrijd ontstond. Toen begon het te regenen, en de twee hoofdpersonen kwamen erachter, dat zij exact dezelfde kleding droegen. Slogan was: vind je fashion tweeling, van Bon Prix, echt yoga, ha. ha!

In dezelfde reclameblok zag je een gezin aan de eettafel zitten, terwijl de dochter des huizes een hoofdstand tegen de muur oefende. Zij hoefden uiteindelijk niet vegetarisch te eten, zei ze! Het betrof een reclame voor Knorr wereldgerechten.

Guru als lokmiddel

Momenteel voert Arke reizen een campagne, die heel vaak te zien is.

Een groep mensen in zomerkleding en bloemenkransen om hun nek zitten te mediteren voor een "guru" gekleed in een blije gele pak. Aan zijn voet zit de assistent, die zijn opdrachten "channelt" en doorgeeft. Hij zegt eerst : adem diep in. Vervolgens: zoek je innerlijke bestemming. Hierop komt een vrouw uit de meditatie en krijgt zij een visioen van Cyprus, in haar geval, de innerlijke bestemming.

Reclameboodschap eindigt met contactgegevens van je "Reisguru".

Vooral in de laatste film worden enkele hardnekkige opvattingen over yoga en meditatie bevestigd, namelijk, dat het gurucentrisch is, met een ietwat zweverig sfeertje.

Het is nogmaals vooral grappig en laat des te meer zien, dat yoga steeds meer onderdeel wordt van de maatschappij. Waar het tot nu toe voetballen, fitness of hardlopen betrof in reclames, daar komen nu yoga en meditatie steeds meer erin.

Als je nadenkt over het slogan, zoek je innerlijke bestemming of de uitspraak in een reclame van Andrelon: toen werd ze helemaal Zen, dan geeft het wel een verandering aan, zij het met en knipoog. Zen betekende in betreffende reclame een boom knuffelen, niet helemaal Zen, maar goed, alles is betrekkelijk.