17 juni 2013

Yoga en zomerhitte

Wij krijgen enkele dagen met tropische temperaturen. Sommigen zullen het misschien te warm vinden om yoga te doen. Dat hoeft niet zo te zijn, mits je enkele aanpassingen doen.

Ten eerste zowel in de yogauimte als daarbuiten, veel water drinken, het liefst met een schijfje citroen eventueel een kwart theelepel gestreken zout toevoegen. Houdt vochtbalans op peil, is dorstlessend en reinigt bovendien.

Tempo aanpassen

Een voordeel van hoge temperaturen is het feit, dat je spieren en gewrichten soepeler worden. Je moet sowieso het tempo aanpassen. Dat betekent, dat de houdingen langzamer en vloeiender worden uitgevoerd. Je kunt ook langer in de statische fase van een houding verblijven.

Kleding moet zowel vocht op kunnen nemen alsook de huid laten ademen. Dat betekent geen kunststoffen.

Verkoelende adem

Ten slotte heb je enkele ademtechnieken, die een verkoelend effect hebben Het meest voor de hand liggend is sithali,Het gaat als volgt: je zit rechtop ademt uit via de neus. Steek je tong uit Maak een soort gootje en zuig vervolgens via dit gootje de adem in. Even vasthouden en uitademen via de neus. De instromende adem wordt verkoelt door aanraking met de vochtige oppervlakte van de tong.

Een andere prettige ademoefening tijdens de zomermaanden is brahmari, oftewel de zoemende bij.

Inademen via de neus, uit via de neus maar vergezeld van een zoemgeluid. Oren zin afgesloten met de duimen en ogen gesloten. Doordat je de oren en ogen sluit, kan het zoemgeluid door het hele lichaam resoneren, hetgeen rustgevend werkt.

Ten slotte, als je naar buien gaat in de zon: gebruik beschermfactor op de huid en vermijd in de volle zon te zitten/liggen tussen 12 en 14 uur te zitten.