19 juli 2013

Yoga voor onderweg

Wij zijn nu middenin de vakantieperiode. Velen gaan op reis, hetzij met de auto, vliegtuig, bus, trein of boot. Welk vervoermiddel je ook neemt, is het nuttig om vooral tijdens langere reizen ervoor te zorgen, dat je lichaam wat beweging krijgt, waardoor je de reis makkelijker doorstaat

Het hele lichaam even bewegen

Iedereen, die een lange vliegreis heeft meegemaakt, kan beamen, dat je na verloop van tijd wat stijf begint te worden. Je kunt dat voorkomen door, eens in de zoveel tijd op het gangpad te lopen. In je stoel kun je ook je voeten flexen en weer strekken en vanuit je enkels cirkels draaien met je voeten. Zo kun je trombosevorming in de benen tegengaan.

Draai ook het hoofd van links naar rechts, probeer je oor richting schouder te bewegen.

Maak ook een kleine torsie van de wervelkolom, kleine vooroverbuiging, afhankelijk van hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt. Trek de schouders op en roteer vanuit het schoudergewricht Als de ruimte het toelaat, kun je ook de armen naar voren strekken en cirkels maken met de handen vanuit de polsen. Als er weinig ruimte is, kun je altijd een arm op het hoofd leggen en een kleine zijwaartse buiging maken aan beide kanten.

Als je per auto of per bus reist, doe tijdens de pitstops enkele rek en strek oefening. Ademoefeningen kunnen natuurlijk altijd.

Voldoende drinken

Tenslotte zorg voor voldoende drinken, het liefst water. Koffie en alcohol drogen je uit, dus moet je bijtanken met water.

Als je in de rij moet wachten bijvoorbeeld bij een passpoortcontrole, dan kun je bewust en met volle aandacht ademen door de uitademingen te tellen.

Op je bestemming aangekomen, kun je proberen om toch dagelijks de zonnegroet en een ademoefening te doen. vergeet niet af te ronden met een korte liggende ontspanning. Is dat niet mogelijk ga dan even stil zitten en sluit je ogen.

Met deze eenvoudige middelen, maak je de reis aangenamer. Daar gaat het om, het is tenslotte vakantie.